Arbeidsreglement
JL-Technics Consulting
2024
Table of Contents
1 TOEPASSINGSGEBIED
Dit arbeidsreglement is van toepassing op alle bedienden van:
JL-Technics Consulting BV
Met sociale zetel te:
2 VERWITTIGINGSPLICHTEN
2.1 INLICHTINGEN
De werknemers geven aan de personeelsverantwoordelijke alle inlichtingen die noodzakelijk zijn voor de correcte toepassing van de sociale en fiscal wetgeving, zoals naam, adres, verblijfplaats, rijksregisternummer, nationaliteit, burgerlijke staat en gezinstoestand.
Zij geven ook onmiddellijk elke wijziging van deze gegevens door.
Zij verwittigen onmiddellijk de personeelsverantwoordelijke indien zij het slachtoffer zijn van om het even welk arbeidsongeval, ook indien dit ongeval geen arbeidsongeschiktheid tot gevolg heeft.
2.2 AANVRAAG TOT AFWEZIGHEID
Als je verlof of recup wil nemen, gebeurt dit, rekening houdende met de noodzaak tot continuïteit van de toegekende opdracht, in samenspraak met de klant. De verlofaanvraag dient te gebeuren via TO BE DECLARED , dit minstens 2 dagen voor je verlof begint. De link naar dit system vind je op de website van IT-Rex Consulting :
Dit wordt verder besproken onder titel 6.2
2.3 ZIEKTE EN ONGEVAL, VERWITTIGING EN DOKTERSATTEST
Als men ziek is, of omwille van een andere gegronde reden niet kan gaan werken, verwittig dan in eerste instantie telefonisch de klant. Daarna moet men ook IT-Rex Consulting op de hoogte brengen. Dit moet voor het normale startuur, door te bellen of mailen naar de administratie. Als men ‘s morgens nog niet weet voor hoelang men afwezig zal zijn, geef dan later op de dag een seintje. Als dat niet dezelfde dag gebeurt, gaan we ervanuit dat er de volgende dag terug gewerkt wordt. Geef eventueel nuttige telefoonnummers door aan het gezin of familie, zodat zij ook zouden kunnen bellen naar de werkgever.
De afwezigheid moet gewettigd worden. Het attest moet binnen 48 uur na aanvang van de afwezigheid overgemaakt worden aan IT-Rex Consulting.
Dit attest moet de identiteit van de arts en van de werknemer vermelden, alsook de datum van het onderzoek, de vermoedelijke duur van de ongeschiktheid en de eventuele toelating om de woning te verlaten. Bij hervalling binnen de 14 kalenderdagen moet op het attest vermeld staan of de nieuwe ongeschiktheid al dan niet te wijten is aan een andere ziekte.
Ook indien men ziek wordt tijdens de uitvoering van het werk en het werk verlaat, moet deze afwezigheid gewettigd worden met een doktersattest.
Indien de werknemer het slachtoffer is van een ongeval, anders dan een arbeidsongeval dient hij de personeelsverantwoordelijke hierover alle inlichtingen te verstrekken met het oog op het gewaarborgd loon.
2.4 BEZOEK AAN DE PREVENTIEADVISEUR-ARBEIDSGENEESHEER VOORAFGAAND AAN WERKHERVATTING
Alle werknemers hebben na een arbeidsongeschiktheid van 4 weken of meer, het recht om een bezoek aan de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer aan te vragen met het oog op een eventuele aanpassing van hun werkpost en dit voorafgaand aan de werkhervatting.
Om dit recht te genieten moeten volgende 2 voorwaarden vervuld zijn:
- De werknemer neemt zelf initiatief om voor deze mogelijkheid in aanmerking te komen door een geschreven aanvraag aan de werkgever te richten;
- De werknemer geeft zijn akkoord opdat de preventieadviseur-arbeidsgeneesheer, die door de werkgever verwittigd werd, het medisch dossier van de werknemer bij de behandelende geneesheer kan raadplegen en akn overleggen met deze laatste.
De werknemer wordt vervolgens uitgenodigd op een bezoek voorafgaand aan de werkhervatting. Het bezoek gebeurt binnen de 8 dagen na ontvangst van de hogervermelde schriftelijke aanvraag.
De verplaatsingskosten van de werknemer vallen ten laste van de werkgever.
3 DE KRUISPUNTBANK
In toepassing van artikel 27 van de wet van 15 januari 1990 houdende de oprichting en organisatie van een Kruispuntbank van de sociale zekerheid wordt aan het personeel ter kennis gebracht dat de tekst van deze wet en haar uitvoeringsbesluiten kan geraadpleegd worden bij de personeelsverantwoordelijke.
De respectievelijke teksten zijn eveneens raadpleegbaar op het internet via deze link:
4 RECHTEN EN OPDRACHTEN VAN HET TOEZICHTHOUDEND PERSONEEL
Het personeel belast met de leiding en het toezicht over het werk vervangt de hogere leiding van de onderneming, elk volgens de hun verleende bevoegdheid. Zij zijn verantwoordelijk voor de goede gang van het werk en voor de naleveing van de geldende arbeidsvoorwaarden.
De toezichthoudende functies worden uitgeoefend door het intern management.
In het bijzonder zijn zij belast met:
- De opleiding van hun ondergeschikten tot het leveren van goede prestaties;
- De controle op de aanwezigheid;
- De werkverdeling;
- De controle op het geleverde werk;
- De normale werking van de machines – in geval van breuk of ander defect, moeten zij hun onmiddellijke chef verwittigen;
- Het behoud van de orde, tucht en goede zeden in de onderneming;
- Het doen naleven van alle maatregelen die in de onderneming zijn getroffen of die zich opdringen voor de veiligheid, hygiëne en gezondheid van het personeel.
Het toezichthoudend personeel heeft in het bijzonder tot taak vast te stellen dat een werknemer die zich op het werk aanbiedt, klaarblijkelijk niet geschikt is om te werken en moet hem dan ook verbieden het werk aan te vatten. Het toezichthoudend personeel moet er namelijk voor zorgen dat er in behoorlijke omstandigheden gewerkt kan worden. De werkgever dient er wel op toe te zien dat de werknemer op een veilige manier het werk verlaat, door eventueel voor vervoer te zorgen en dat de werknemer op een plaats terechtkomt waar hij kan herstellen van zijn ongeschiktheid.
5 UURROOSTERS
5.1 VOLTIJDSE UURROOSTERS BEDIENDEN
5.2 DEELTIJDSE UURROOSTERS BEDIENDEN
5.3 UURROOSTER KLEINE FLEXIBILITEI (IT-CONSULTANTS)
5.4 LEIDENDE FUNCTIES EN/OF VERTROUWENSPERSONEEL
5.5 IT-CONSULTANTS
In het kader van artikel 6 van de wet tot instelling van de arbeidsreglementen zijn de ondernemingslokalen voor de IT-consultants toegankelijk van maandag tot vrijdag van 09:00 tot 12:00 en van 13:00 tot 18:00. De werknemer is slechts aanwezig in de onderneming om er documenten of andere voorwerpen betreffende zijn / haar arbeid af te halen of te leveren.
Voor de IT-consultant begint de arbeidstijd te lopen bij de aankomst bij de eerste klant, het einde van de arbeidsdag valt samen met het einde van het bezoek aan de laatste klant. Als de werknemers de ganse dag bij dezelfde klant worden tewerkgesteld is de arbeidstijd gelijk aan het aantal gewerkte uren bij de klant (excl verplaatsing van en naar de klant).
Bij gebrek aan mogelijkheid tot opgave van een vast uurrooster voor deze categorie wordt hierna een indicatief uurrooster vermeld
| Van | Tot |
| Van | Tot |
Maandag | 09:00 | 12:00 | En | 13:00 | 18:00 |
Dinsdag | 09:00 | 12:00 | En | 13:00 | 18:00 |
Woensdag | 09:00 | 12:00 | En | 13:00 | 18:00 |
Donderdag | 09:00 | 12:00 | En | 13:00 | 18:00 |
Vrijdag | 09:00 | 12:00 | En | 13:00 | 18:00 |
Dit basisuurrooster bedraagt 40 uren, maar is als indicatief te beschouwen. De werknemers zijn echter akkoord, zoals contractueel overeengekomen, om buiten deze uurregeling te presteren. In de praktijk komt het erop neer dat veelal het uurrooster wordt aangepast in functie van de eisen van de klant waarbij de IT-consultant actief is. In elk geval wordt van de werknemer verwacht dat hij zich aan de daggrens van 9 uur en de weekgrens van 40 uren houdt. Bijkomende uren door de werknemer op eigen verzoek boven deze grenzen gepresteerd zullen geen recht geven op bijkomend loon (niet op het gewone loon voor de uren, noch op overloon, noch op inhaalrust. Tenzij dit anders overeengekomen is met de eindklant).
5.6 PRESTATIEREGISTRATIE
De bedienden dienen een prestatiestaat in te vullen.
Dit document moet ten laatste op de eerste werkdag van de volgende maand worden ingeleverd ter controle.
6 JAARKALENDER
6.1 FEESTDAGEN
De betaalde feestdagen zijn: 1 januari, Paasmaandag, 1 mei, Hemelvaartsdag, Pinkstermaandag, 21 juli, 15 augustus, 1 november, 11 november en 25 december.
Wanneer een feestdag samenvalt met een gewone activiteitsdag, binnen een periode van jaarlijkse vakantie, behoudt hij volledig zijn hoedanigheid van feestdag en wordt hij niet vervangen door een andere werkdag die buiten de vakantieperiode valt.
6.2 JAARLIJKSE VAKANTIE
Als je verlof of recup wil nemen, gebeurt dit, rekening houdende met de noodzaak tot continuiteit van de toegekende opdracht, in samenspraak met de klant. De verlofaanvraag dient te gebeuren via TO BE DECLARED , en dit minstens 2 dagen voor je verlof begint. De link naar dit systeem vind je op de website van IT-Rex Consulting: www.itrex.be/timeregistration
6.2.1 TIJDSREGISTRATIE
Hier vind je wat meer info rond het aanvragen van verlof en recuperatie. Zoals vermeld in de huisregels werkt IT-Rex hiervoor met TO BE DECLARED. TO BE DECLARED is een tijdsregistratiesysteem dat toegankelijk is via een webbrowser. Sinds oktober 2021 worden alle aan- en afwezigheden in dit systeem geregistreerd.
We raden je aan te werken met TO BE DECLARED: je krijgt zo snel een antwoord en hebt bovendien inzage in je eigen verlofregeling. Daarnaast geeft TO BE DECLARED je ook een gedetailleerd overzicht van al je prestaties en afwezigheden. De prestaties worden aangepast in functie van de timesheet. Prestaties kan je zelf in dit systeem ingeven.
COMPLETE THIS MORE
7 LOON
7.1 BETALING VAN HET LOON
Het loon van de bedienden wordt per maand berekend en uiterlijk de laatste dag van de maand betaald. De betaling van de maaltijdvergoeding gebeurt gelijktijdig met de lonen. Eventuele noodzakelijke rechtzettingen op basis van concrete prestaties gebeuren na ongeveer een week, voor zowel loon als extra-legale vergoedingen. Met vragen over de loonbrief kan men bij de administratie van IT-Rex terecht.
De uitbetaling gebeurt door middel van een bankoverschrijving.
7.2 VRIJGEVIGHEDEN
Elke bezoldiging of vrijgevigheid die de werkgever toekent boven op het loon dat schriftelijk bepaald is, is een gift. Deze gift kan nooit rechten doen ontstaan voor de toekomst.
8 SANCTIES
8.1 OVERTREDINGEN EN SANCTIES
- Laattijdige verwittiging van afwezigheid;
- Ongerechtvaardigde afwezigheid;
- Te laat op het werk verschijnen;
- Dronkenschap;
- Diefstal;
- Werkweigering;
- Misbruik van e-mail (mailing vanuit IT-Rex dewelke het bedrijf schade kan berokken);
- Misbruik van internet (gokken, porno, …) gedurende de werkuren alsook op de werkvloer;
- Misbruik van de telefoon van de onderneming;
- Misbruik van een bedrijfswagen voor privedoeleinden;
- Overtreden van het rookverbod in de onderneming of de klant;
- Overtreden van de veiligheidsvoorschriften;
- Overtreden van het arbeidsreglement.
Kunnen worden gestraft met één van de volgende sancties:
- De mondelinge verwittiging;
- De schriftelijke verwittiging;
- De schorsing van de uitvoering van de overeenkomst zonder loon, gedurende 1 dag;
- Het ontslag.
8.2 PROCEDURE MET BETREKKING TOT DE SANCTIES
Voor de voornoemde gedragingen kan enkel één van de hogervermelde straffen worden opgelegd.
De straffen moeten, op straffe van nietigheid, uiterlijk de eerste werkdag na die waarop de tekortkoming is vastgesteld, door de werkgever of door zijn aangestelde ter kennis worden gebracht van degenen die ze hebben opgelopen.
Voor de datum van de eerstvolgende uitbetaling van het loon moet de werkgever de opgelegde straf inschrijven in een register waarin tegenover de namen van de betrokken werknemers, de datum, de reden, alsmede de aard van de straf worden vermeld.
8.3 BEROEP TEGEN EEN OPGELEGDE SANCTIE
De werknemer kan beroep aantekenen tegen een hem opgelegde sanctie. Hij moet hiertoe een gemotiveerd bezwaarschrift sturen naar de werkgever, binnen de vijf werkdagen nadat hij kennis heeft genomen van de straf.
Binnen de vijf werkdagen die volgen op deze kennisgeving geeft de werkgever een definitief antwoord.
9 EINDE VAN DE OVEREENKOMST
9.1 OPZEGGINGSTERMIJNEN VOOR BEDIENDEN
De opzeggingstermijnen voor bedienden worden vastgesteld overeenkomstig de Wet van 3 juli 1978 op de Arbeidsovereenkomsten.
9.2 DRINGENDE REDENEN
Binnen de firma worden onder meer de volgende handelingen beschouwd als ernstige tekortkomingen die elke professionele samenwerking onmiddellijk en definitief onmogelijk maken:
- Diefstal;
- Druggebruik tijdens of met blijvende effecten tijdens de werkuren;
- Excessief gebruik van alcohol tijdens de werkuren;
- Dronkenschap;
- Valse aangifte van werkuren of trajecten van chauffeurs;
- Opzettelijk schade aan machines, materieel en programmatuur;
- Valse rapporten;
- Schending van bedrijfsgeheim;
- Fysiek geweld;
- Zedenfeiten;
- Onwettige afwezigheid gedurende minstens 3 werkdagen;
- Zich opzettelijk niet onderwerpen aan een geneeskundige controle door de controlegeneesheer of door de arbeidsgeneesheer;
- Overtreden van het arbeidsreglement.
10 VEILIGHEID EN GEZONDHEID
10.1 VEILIGHEID
Een verbanddoos bevindt zich in elke bureau.
De verantwoordelijke voor de eerste hulp bij ongevallen is te bereiken op de tewerkstellingsplaats.
In geval van arbeidsongeval hebben de werknemers de vrije keuze van behandeling.
De Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk (preventieadviseur) is TO BE FILED.
10.2 VOORKOMING VAN PSYCHOSOCIALE BELASTING VEROORZAAKT DOOR HET WERK, WAARONDER GEWELD, PESTERIJEN EN ONGEWENST SEKSUEEL GEDRAG OP HET WERK
10.2.1 BEGINSELVERKLARING
De werkgever, de werknemers en alle andere personen die in contact komen met de werknemers bij de uitvoering van hun werk, zijn ertoe gehouden zich te onthouden van iedere daad van geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag op het werk.
Daartoe moeten de werknemers vooral, overeenkomstig hun opleiding en de door de werkgever gegeven instructies op positieve wijze bijdragen tot het preventiebeleid dat wordt tot stand gebracht in het kader van de bescherming van de werknemers tegen geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, zich onthouden van iedere daad van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag. Zij dienen zich eveneens te onthouden van elk misbruik van de hierna vermelde klachtenprocedure.
10.2.2 DEFINITIES
Geweld op het werk is elke feitelijkheid waarbij een werknemer of een andere persoon waarop de regels over geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag van toepassing zijn, psychisch of fysiek wordt bedreigd of aangevallen bij de uitvoering van het werk.
Pesterijen op het werk zijn meerdere gelijkaardige of uiteenlopende onrechtmatige gedragingen, die plaatsvinden gedurende een bepaalde tijd. Zij hebben tot doel of hebben als gevolgd dat:
- De persoonlijkheid, de waardigheid, de fysieke of psychische integriteit van een werknemer of een andere persoon bij de uitvoering van het werk wordt aangetast;
- En/of de betrekking van de persoon, die verklaart het voorwerp te zijn van dergelijk gedrag, in gevaar wordt gebracht;
- En/of een bedreigende, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving wordt gecreëerd.
De gedragingen uiten zich voornamelijk in woorden, bedreigingen, handelingen, gebaren of eenzijdige geschriften. Zij houden inzonderheid verband met godsdienst of overtuiging, handicap, leeftijd. seks, geaardheid, geslacht, ras of etnische afstamming.
Ongewenst seksueel gedrag is elk ongewenst gedrag dat verband houdt met het geslacht van een persoon of elke vorm van ongewenst verbaal, non-verbaal of lichamelijk gedrag met een seksuele connotatie dat als doel of gevolg heeft dat de waardigheid van een persoon wordt aangetast of een bedreigende, vijandige, beledigende, vernederende of kwetsende omgeving ontstaat.
10.2.3 PREVENTIEMAATREGELEN
De werkgever richtte de arbeidsplaatsen zodanig in dat geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag optimaal worden voorkomen. Ook bij de organisatie van het werk werd hier de nodige aandacht aan besteed. De werknemers worden behoorlijk voorgelicht en opgeleid in het kader van de bestrijding van geweld, pesterijen of van ongewenst seksueel gedrag op het werk.
Elke hiërarchische overste is verplicht om met de bevoegdheden en het gezag eigen aan zijn functie het principe vermeld in rubriek “beginselverklaring” daadwerklijk te doen naleven.
De Externe Dienst voor Preventie en Bescherming op het werk houdt een register bij met verklaringen van werknemers die bij de uitvoering van hun werk in hun contacten met andere personen (klanten, leveranciers, … ) menen het slachtoffer te zijn van geweld, pesterijen en of ongewenst seksueel gedrag. De werkgever houdt rekening met de verklaringen bij het opmaken van de preventiemaatregelen. Alle andere preventiemaatregelen worden als bijlage in dit arbeidsreglement gevoegd.
10.2.4 PERSONEN EN INSTANTIES TOT WIE MEN ZICH KAN WENDEN IN GEVAL VAN GEWELD, PESTERIJEN EN ONGEWENST SEKSUEEL GEDRAG OP HET WERK
Personen, die menen het voorwerp te zijn van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk kunnen zich wenden tot de preventieadviseur, aangesteld voor psychosociale aspecten van het werk, het toezicht op het welzijn op het werk of de bevoegde rechtbank. Het is aangewezen om eerst de interne klachtenprocedure uit te putten vooraleer gerechtelijke stappen te ondernemen.
10.2.5 PREVENTIEADVISEUR, AANGESTELD VOOR PSYCHOSOCIALE ASPECTEN OP HET WERK
De psychosociale aspecten (stress, conflicten, …) in de werkomgeving moeten voldoende aandacht krijgen. Door deze vormen van belasting te voorkomen, worden ergere vormen van psychosociale belasting, zoals pesterijen, geweld en ongewenst seksueel gedrag, vermeden. De preventieadviseur, belast met psychosociale aspecten op het werk, speelt hier een belangrijke rol. Zo helpt hij / zij bij het opmaken van de risicoanalyses en de preventiemaatregelen. Hij / zij ondersteunt en adviseert de werknemers die verklaren het voorwerp te zijn van pesterijen, geweld end ongewenst seksueel gedrag. Hij / zij ontvangt en onderzoekt de klachten. Hij / zij treedt volledig onpartijdig op.
De contactgegevens van de aangestelde preventieadviseur zijn:
TO BE FILLED IN
10.2.6 INTERNE PROCEDURE VOOR HET BEHANDELEN VAN KLACHTEN
De werknemer die meent het voorwerp te zijn van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk wendt zich tot de preventieadviseur, aangesteld voor psychosociale aspecten op het werk.
De preventieadviseur hoort het slachtoffer, bemiddelt op zijn verzoek met de dader van het geweld, de pesterijen of het ongewenst seksueel gedrag op het werk en poogt het probleem op informele wijze op te lossen.
Indien de bemiddeling tot geen resultaat leidt of onmogelijk blijkt, neemt de preventieadviseur, op uitdrukkelijk verzoek van het slachtoffer, de met redenen omklede klacht in ontvangst. Voorafgaand aan de indiening van de klacht moeten de werknemer en de preventieadviseur hierover een persoonlijk onderhoud hebben gehad.
De klacht bestaat uit een document ondertekend en gedateerd door de werknemer met als inhoud:
- Het verzoek gericht aan de werkgever om passende maatregelen te treffen;
- De nauwkeurige beschrijving van de feiten die geweld, pesterijen, of ongewenst seksueel gedrag uitmaken;
- Het tijdstip en de plaats van de feiten;
- De identiteit van de beklaagde
Bij ontvangst van de klacht ondertekent de preventieadviseur een kopie van het document met de klacht en overhandigt die aan de werknemer. De kopie meldt dat het persoonlijk onderhoud heeft plaatsgevonden. De kopie geldt als ontvangstbewijs. De preventieadviseur brengt de werkgever onmiddellijk op de hoogte van het feit dat er een klacht is en deelt de identiteit van de werknemer die klacht neerlegde mee. Ook de beklaagde informeert hij / zij zo snel mogelijk van de feiten die hem ten laste worden gelegd. De preventieadviseur onderzoekt volledig onpartijdig de met redenen omklede klacht. Dit onderzoek moet zonder dralen worden uitgevoerd in alle vertrouwelijkheid, met tact en met naleving van de rechten van de klagers en de beschuldigde personen. Hij / zij neemt de verklaring af van de beklaagde en bezorgt hem hiervan een kopie.
Hij / zij hoort één ieder die nuttige info kan aanbrengen. Hij / zij neemt desgevallend de verklaringen af van de getuigen. Zij krijgen een kopie van hun verklaring. Hij / zij brengt de werkgever onmiddellijk op de hoogte van het feit dat er een getuigenverklaring is en deelt de identiteit van de getuige mee.
Na zijn onderzoek overhandigt de preventieadviseur aan de werkgever een advies met onder meer passende maatregelen om de feiten te doen stoppen.
De werkgever treft de passende maatregelen om een einde te stellen aan de feiten van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk.
10.2.7 SANCTIES
Zonder afbreuk te doen aan de regels die van toepassing zijn in geval van ontslag en de sancties die zouden worden opgelegd in geval van een gerechtelijke actie, in gang gebracht door het slachtoffer, kan de persoon, beschuldigd van geweld, pesterijen en ongewenst seksueel gedrag op het werk, worden gestraft met één van de hierna vermelde acties:
- Mondelinge vermaning;
- Schriftelijke vermaning;
- Overplaatsing;
- Schorsing van het contract;
- Ontslag met opzegging;
- Ontslag op staande voet zonder vergoeding.
Werknemers die misbruik zouden maken van de klachtenprocedure kunnen eveneens worden bestraft met de hogervermelde sancties.
Op straffe van nietigheid moeten de sancties door de werkgever of zijn aangestelde aan hen die ze oplopen, betekend worden ten laatste op de eerste werkdag volgend op de dag dat hem het resultaat van het onderzoek werd meegedeeld. De persoon aan wie een sanctie werd opgelegd kan een verhaal bij de werkgever indienen binnen de 3 werkdagen nadat hij / zij kennis heeft genomen van de straf. In voorkomend geval kan hij / zij de zaak voor de arbeidsgerechten brengen.
10.2.8 BESCHERMING, ONDERSTEUNING, OPVANG EN HULP VAN DE SLACHTOFFERS
Het slachtoffer is beschermd tegen elke vergeldingsmaatregel in geval van neerlegging van een klacht. Zowel klager als beschuldigde hebben het recht zich te laten bijstaan door een collega of een advocaat.
De werkgever waakt erover dat de werknemers die het slachtoffer zijn van een daad van geweld, pesterijen of ongewenst seksueel gedrag op het werk, een passende psychologische ondersteuning krijgen van gespecialiseerde diensten of instellingen met het oog op de opvang, de hulp, de ondersteuning en de wedertewerkstelling van de betrokken werknemer. De concrete maatregelen worden als bijlage bij dit arbeidsreglement gevoegd.
11 ADMINISTRATIEVE INFORMATIE
11.1 OFFICIELE INSTANTIES
11.1.1 RIJKSDIENST VOOR SOCIALE ZEKERHEID
11.1.2 KINDERBIJSLAGFONDS
11.1.3 ARBEIDSONGEVALLENVERZEKERING
11.1.4 EXTERNE DIENST VOOR PREVENTIE EN BESCHERMING OP HET WERK
11.1.5 PARITAIR COMITÉ’S EN FONDSEN VOOR BESTAANSZEKERHEID
11.1.6 SOCIAAL SECRETARIAAT
11.2 BEVOEGDE INSPECTIEDIENSTEN VOOR VASTE TEWERKSTELLINGSPLAATSEN




